4 weken ultieme vrijheid

Hallo!

Het nieuwe jaar is hier al een dag bezig, dus wordt het nog eens tijd om een blog te schrijven. Ik zal beginnen met ons avontuur verder te vertellen. Na de vorige blog hebben we nog 2 weken verder gereisd met onze camper en te veel dingen gezien om allemaal op te kunnen noemen. Ik zal mijn best doen om niet te veel vergeten te vertellen :)

Luxmore Hut 07/12/2014

’s morgens zijn we op tijd opgestaan omdat we wisten dat er ons een lange dag te wachten stond. Een wandeling van 6 uur naar de Luxmore hut, dit is een deeltje van de Kepler track. De meeste mensen slapen dan in deze hut en trekken dan verder. Dat deden wij niet, wij wandelden diezelfde dag nog terug naar beneden. Er stond ons dus een toch van ong. 9 uur te wachten. Gelukkig was de regen van de dag ervoor gestopt. De zon was nog niet te zien, maar het was al wel redelijk warm. Weer voor een short dus. We zijn naar de parking gereden en met volle moed begonnen aan onze tocht. De wandeling begon in een enorm berkenbos. Geen berkenbos zoals in België maar een dat begroeid was met verschillende soorten mos. Varens in alle maten en groottes waren er ook te zien. Het eerste deel was 1,5 uur wandelen op een glooiende pad langs het meer van Te Anau. Het meer leek eerder op een zee met bijpassend strand. Heel mooi allemaal. Hier hebben we goed doorgewandeld en hebben van het voorspelde 1,5 uur 1 uur en 10 min. van gemaakt. Na dit stuk begon de klim. In het begin was de pad niet zo snel maar na een paar uur wandelen was het eventjes erg stijl. Na 4 uur in het bos hebben gewandeld kwamen we eindelijk boven de boomgrens. Deze grens was heel plots. We kwamen uit het bos in een groten openheid met prachtige uitzichten. Hier hebben we onze picknick opgegeten en eventjes genoten in de zon. Daarna terug vertrokken richting de hut. Prachtige uitzichten op het meer verwelkomden ons. Om half 3 kwamen we aan bij de hut. Mijn voeten begonnen al pijn te doen en dan moesten we nog naar beneden. We zijn nog een paar km verder naar boven gegaan zodat we de kronkel in het meer konden zien. We zijn even van de pad gegaan tussen de grassen om het meer goed te kunnen zien. Zo waren we even helemaal alleen daarboven. Dan voel je je vrij! Om half 4 zijn we terug vertrokken naar beneden. De tocht naar beneden gaven ze 5 uur aan. We kwamen om kwart voor 7 terug aan bij onze auto dus wij hebben het in 3 uur gedaan. Ik was wel kapot! 31 km gewandeld met 1000 hoogtemeters! Toch het maximum voor mij

De volgende dag werd ik wakker met pijn over mijn hele lijf, vooral mijn heupen deden pijn. Wandelen zoals een oud vrouwtje heb ik gedaan. Die dag zijn we naar Wanaka gereden. Een gezellig dorpje is het niet, maar wel een mooi meer. Hier hebben we vooral uitgerust. Gepicknickt aan het meer, een gezellige camping gezocht, lekker gekookt en nog een kleine avondwandeling gemaakt naar de rivier, zo waren onze spieren toch een beetje losgekomen. ’s Avonds was de pijn al veel minder.

Diamond lake – Rocky mountains 09/12/2014

In de voormiddag zijn we een wandeling gaan maken bij diamond lake. Wat me eerst een gewone wandeling leek werd een wandeling met op de top van de rocky mountain een prachtig uitzicht om lake Wanaka en het dorpje. Heel verrasend mooi! Hier waaide het erg hard, maar gelukkig was het goei weer en deed deze wind deugd. Elke keer als je zo’n wandeling maakt met zo’n uitzichten wordt je heel rustig. Dat is heel ontspannend zo’n uitzicht, dat is echt genieten! Onderweg zijn we een paar dode possums tegen gekomen. In de national parks hebben ze vallen gezet om zo de hoeveelheid possums tegen te gaan. Er zijn er namelijk veel te veel en ze eten graag de eieren van vogels op. Met het gevolg dat er nog heel weinig vogels waren. Dat begint nu terug op z’n plooi te geraken. Na de wandeling zijn we er nog ene gaan drinken in Wanaka en daarna terug beginnen rijden. Jammer genoeg begon het toen te regenen. De wandeling op de Haast Pass is dus in het water gevallen. We zijn dus maar doorgereden met de hoop op droog weer. Jammer genoeg hebben we dit niet gekregen. Op de Haast Pass liggen heel weinig campings en hebben we op een campsite van DOC’s geslapen. Eigenlijk gewoon een parking met toiletten. Ook hier heeft het de hele tijd geregend en hebben we in onze camper gekookt. Toen we de volgende ochtend opstonden merkte ik dat ik vol beten stond van sandflies. Kleine miezerige vliegjes die steken als muggen. Tot nu toe is dat het enige negatieve aan Nieuw Zeeland. Daar zijn we dus maar snel vertrokken.

Westcoast:

Bij de Westkust in Bruce bay hebben we een poging gedaan om ons ontbijt op te eten. Jammer genoeg waren hier ook nog steeds heel veel sandflies en zijn we niet lang buiten gebleven. In Bruce bay lagen allemaal witte stenen met de namen van mensen erop die daar waren geweest. Natuurlijk hebben we onze steen er ook bij gelegd. Die dag zijn we in Hokitika gaan slapen, eerst nog een bezokeje gebracht aan de Dorothy falls, jammer genoeg regende het nog steeds dus hebben we geen plonske kunnen pakken. 's avonds lekker gaan eten en op tijd ons bed in gedoken. De volgende dag zijn we verder gereden naar Abel Tasman national park.

Abel Tasman:

Wat een prachtige omgeving hier, overal mooie stranden, mooie bossen en vooral veel zon! Dit was de eerste keer dat we echt op het strand hebben gelegen en verbrand zijn :) De eerste dag dat we hier waren zijn we naar een plaatsje gegaan waar water ontsprong, dit was 1 van de meest zuivere watersprings van de wereld. Dries, er zou een zicht zijn van 83 meter als ik het mij goed herrinner :)

De volgende dag moesten we vroeg uit de veren omdat er een dag kayaken op zee en een wandeling terug door de bush op het programma stond. Om half 8 moesten we bij de kayak organisatie zijn, maar door een hele uitleg over hoe kayaken en wat als je omkiepert en alle andere veiligheidsvoorzorgen was het uiteindelijk half 10 toen we konden vertrekken. Ze voorspelden veel wind op zee wat voor grotere golven zou zorgen. In het begin viel de zee goed mee en zijn we naar enkele mooie strandjes gekayakt, jammer genoeg was het redelijk koud en hebben we niet in de zee kunnen zwemmen. Naarmate we verder langs het natuurpark vaarden werd de zee ruiger, wat heel leuk was want dat maakte alles nog wat spannender, als kers op de taart hebben we die dag zeehonden langs onze boot zien zwemmen en werdenwe begroet door pinguins. Rond de middag waren we in Anchorage bay waar we onze boot achter lieten en te voet terug gingen wandelen. Met een omweg naar Cleopatra's pool was dit ook weer een heel mooie wandeling. Na 3 uur kayaken en 5 uur wandelen was ik weer doodop. Maar dat was het allemaal waard!

De volgende dag was het super goed weer en zijn we naar een strand dicht bij Nelson gegaan, enkele terrasjes gegaan en nog harder verbrand. Geweldig dagje vakantie! Daarna zijn we verder gereden richting Picton omdat we daar de volgende dag onze overzet namen naar het Noord eiland. Daar hebben we op een geweldige camping geslapen, we werden ontvangen met verse muffins en een kaartje met een wandeling naar een waterval, die zijn we de volgende dag dan ook maar gaan doen. Tussen de weien naar de bush en daar was de prachtige regenwaterval.

Noord Eiland:

Na 11 dagen op het zuid eiland geweest te zijn namen we in Picton de overzet, met prachtig weer was deze 5 uur durende boottrip dan toch nog niet zo saai. Ons vokke heeft het zich wel beklaagd dat hij geen zonnecreme gebruikt, zijn voeten waren vuurrood, met de bijhorende pijn :) Op het noord eiland merkte we al direct dat dit veel drukker was. Wellington zijn we meteen uitgereden omdat het er echt te druk was en dat waren we niet meer gewoon. Die dagen was het super goei weer en hebben we er dan ook heel hard van genoten. De plonskes in ijskoude rivieren brachten ons gelukkig verkoeling tijdens de wandelingen.

Tongariro:

In Togariro national park stond ons normaal gezien weer een stevige wandeling te wachten, jammer genoeg was het weer hier echt heel slecht. Regen van 's morgensvroeg tot 's avondslaat 2 dagen lang. 1 dag hebben we de regen getrotseerd en zijn we naar een 58 meter hoge waterval gewandeld. Wat een prachtige ruwe waterval, door de regen was de waterval nog groter dan anders. We waren kletsnat van de waterval en van de regen. Daarna moesten we onze kleren droog krijgen, maar dat was niet gemakkelijk in een campervan. We hadden een klein elektrisch vuurtje, maar uiteindelijk was de hele binnenkant aangedampt. Tegen de ochtend waren de kleren gelukkig terug droog. Die dag stonden we voor een dilemma, ofwel door de regen wandelen en waarschijnlijk niks zien door de mist ofwel naar het goeie weer rijden in Napier. De keuze was snel gemaakt. Dit was wel even zuur omdat ik de crossing en de Mount Doom graag met ons Vokke had gedaan. Maar gelukkig heb ik genoeg vrije weekends en kan ik terug gaan.

Napier:

Omdat ze beter weer voorspelden aan de oost kust besloten we om daar naartoe te rijden, na amper 2 uur gereden te hebben werd ik wakker met de zon in mijn ogen en blauwe lucht. Ongelofelijk wat een verschil dat was, de bergen hielden elk wolkje tegen. Hier hebben we het stadje een bezocht en hebben we een wandeling uitgekozen voor de dag erna. We zouden naar de Shine falls wandelen. Deze waterval was nog hoger dan de vorige, maar niet zo wild. We namen onze togs (zwemkledij) mee om onder de waterval te zwemmen. Dit hebben we dan ook gedaan, wat een heerlijk vrij gevoel! Ze hadden zelfs een zandweg in het water gemaakt naar de waterval!

Taupo en Roturoa:

In Taupo is ons Vokke een paar herrinneringen gaan opdoen aan zijn Ironman 5 jaar geleden. Daar zijn we naar de Huka falls gegaan en daarna werder gewandeld naar de hot springs. Dit is een klein riviertje met heet water, dit komt uit in de grotere rivier. Zo kan je je temperatuur van het water kiezen. Er zijn 2 kleine pools met enkel water van de hot springs, maar dat is gewoon te warm om in te gaan. Hier komt de jeugd met wat eten en drinken chillen. De dag erna zijn we naar Wai O Tomo gegaan, dit is een park met allemaal thermische natuurwonderen. Gewoon prachtig! Zoiets zie je niet bij ons! De champagnepool vond ik het mooist, alle kleuren van de regenboog komen er in voor en ja het water is heter dan 100°C.

Coromandel:

Coromandel was de volgende plaats op de planning, jammer genoeg zijn we er niet geraakt. Wel zijn we op de mooiste camping van allemaal beland. Deze vonden we per ongeluk toen we dachten dat er geen campsites waren. Blijkbaar was deze kampplaats heel goedkoop en hadden ze thermal pools! Warme zwembaden, hier zijn we savonds laat nog een duikje in gaan nemen. De dag erna zijn we naar de Wenthworth falls gewandeld, de wandeling op zich was heel mooi, heel de tijd langs de rivier met enkele bruggetjes, maar de waterval viel een beetje tegen, maar hoe kan dat ook als je onder de shine falls hebt gezwommen :) Jammer genoeg werd dit onze laatste nacht in de camper van en voor de laatste keer gingen we nog eens wild camperen. We reden naar een DOC's kampplaats (deze zijn normaal gezien gratis) Deze dus niet 10$ pp, waarom weet ik niet want de toilet was gewoon een gat in de grond met een bril op en de douches werkten niet... Achja we sliepen wel in het natuurpark... De volgende dag zijn we richting Auckland gereden want onze camper moest om 4 uur terug zijn. Ik mocht in het drukke Auckland rijden, dat was best vreemd om plots tussen honderden andere auto's te rijden. De GPS die we hadden, had dringend nood aan een update dus we hebben enkele gevaarlijke toeren moeten uithalen om uiteindelijk nog een half uur later op onze plek aan te komen :) Dan is ons hier komen ophalen en zijn we terug gereden naar mijn nieuwe woonst.

Dit was het einde van onze 3 weken ultieme vrijheid in onze camper. De dag erna was het Kerstmis en zouden we deze vieren met het gezin en enkele vrienden van hen. Ik vond deze Kerstmis maar niks. De vrienden hadden 4 kinderen, heel drukke kinderen dus het was een zeer drukke ongezellige bedoening. Een witte Kerstmis krijgt toch mijn voorkeur! We hadden hier geen kerstgevoel. We voelden ons niet echt op ons gemak hier in het huis en wisten niet goed wat we konden doen dus zijn we naar Auckland gegaan om daar nog een weekje vakantie te nemen voordat ons Vokke terug naar huis moest.

Auckland:

Wat een grote stad!!! Het was Boxing day dus het was redelijk druk in de winkels. Boxing day is de dag na Kerstmis en alle winkels geven immense kortingen! Tot 60%! Hier hebben we enkele koopjes gedaan :) We hebben die dag vooral geshopt en terrasjes gedaan aan de haven. De dag erna zijn we gaan ontbijten, dat ontbijt was me niet goed bevallen want nadien werd ik zo ziek als een hond! We hebben die dag nog wat souvenirtjes gekocht maar uiteindelijk kon ik het niet meer uithouden en zijn we om 4 uur terug naar het hotel gegaan. Ik was net op tijd! :s Daarna ben ik in slaap gevallen en hbe ik niets meer kunnen eten. Op tijd gaan slapen zodat ik de volgende dag beter zou zijn. Het plan was dat we een auto zouden huren en richting Coromandel zouden rijden omdat daar onze trip geeindigd was. Maar ALLE auto's in Auckland waren al verhuurd. Blijkbaar gaan alle mensen uit Auckland op vakantie tijdens de kerstdagen :) Dit ging dus niet door. We wilden niet nog een hele week in Auckland blijven dus zijn we op zoke gegaan naar iets wat we konden doen in de buurt. We konden een kayak huren in Whangapararoa en konden we vrij kayaken op de zee. We moesten alleen daar geraken. De bus was veel te duur dus besloten we te liften. Gelukkig voelde ik me de dag nadien veel beter en kon ons tripje doorgaan. Het liften ging heel gemakkelijk! Na 5 auto's stopte er telkens iemand. Heel gemakkelijk! In Whangapararoa sliepen we in een Bed and Breakfast bij heel vriendelijke oude mensen. We zijn naar het strand gegaan, wat gezwommen en iets gaan eten. De volgende dag werden we opgepikt door de kayakman. Een Hongaar die als parttime job kayaks verhuurde. Die dag zijn we heel de dag gaan kayaken en zijn we heeel hard verbrand. Bljkbaar is hier geen ozonlaag ofzoiets waardoor je veel sneller verbrand dan bij ons. Dit was de perfecte laatste dag! De volgende dag vertrok ons Vokke terug naar huis, jammer genoeg...

Zo dit was mijn verslag van de maand reizen door Nieuw zeeland met ons Vokke. De volgende blogs zullen waarschijnlijk niet zo lang zijn als deze en zullen over hele andere dingen gaan :)

Ik hoop dat jullie ervan hebben genoten :)

Ik alvast wel!!!

Nog eens bedankt Vokke voor deze ongelofelijke ervaring!

Tot de volgende!